Superfood and Berries Workout

5 Tips för att komma igång med träningen

Det viktigaste du kan göra för att minska risken att drabbas av sjukdomar och må bra är genom att träna, röra dig regelbundet och äta rätt. Här är våra fem bästa tips för att komma igång med träningen.

1. Målsättning & Motivering

Att träna ska vara roligt, så välj en aktivitet som du gillar. Det finns så många olika sätt att aktivera kroppen och det gäller att man hittar det som känns rätt. Att ha en klar målbild ökar motivationen och chanserna att lyckas. Det är därför bra att fundera på varför man vill träna och vad som motiverar just dig.

Det kan vara privata anledningar, en bättre fysik, minska sjukdomar eller bara få en bättre hälsa. Vissa motiveras av att träna med andra, själva eller blir inspirerade av sociala medier (Youtube, Instagram etc.). Viljan kommer det att dig igenom alla hinder. Motivation hjälper dig på traven och det kan vara bra att ha en påminnelse ibland på exempelvis mobilen för att inte glömma bort varför man startar. Man kan även lyxa till det med nya träningskläder vilket brukar hjälpa till att bli mer motiverad.

2. Planering

Gör en plan för hur du ska nå dina mål.

  • Vad vill du uppnå med träningen? (viktnedgång, öka styrka eller smärtlindring etc.)
  • Hur mycket vill du träna? (viktigt att inte börja med för höga krav för att sedan utöka sin träning.)
  • Hur vill du nå dina mål? (vilken typ av träning, gymmet, hemma, vänner eller ensam m.m.)

Det är mycket som kan komma i vägen, därför är det bra att planera in träningen i en kalender för att minska på hinder i förväg. Ibland kan det vara svårt att få tid över beroende på privatliv och då kan man utnyttja transporten till och från arbetet. Att gå eller ta cykeln är ett bra alternativ.

3. Ha SMART mål

S= Specifikt. Ha specifika mål.

M= Mätbart. Se till att det går att mäta hur väl du uppfyller dina mål.

A= Accepterat. Gör någonting du tycker om och är roligt, som man kan acceptera och inte gör för att man måste.

R= Realistiskt. Ett smart mål ska vara realistiskt, börja inte för hårt utan tänk på att det ska funka i längden och öka med tiden istället.

T= Tid. Det kan vara bra att ha en tidsram för sina mål kortsiktiga och långsiktiga mål för att sedan stämma av efter en viss tid hur man ligger till.

4. Äta rätt

Med träning kommer även kost till och det gör en stor skillnad på resultat och hälsa. Ren, naturlig kost och varierad kost med mycket frukt och grönt är alltid det bästa för kroppen. Vill du bygga muskler bör du öka ditt protein och kolhydrat-intag. Kosttillskott kan skynda dina resultat och ta dig närmre ditt mål. De flesta som tränar använder sig ofta av extra protein. Vår Protein Power fungerar perfekt för dig som vill ha extra protein 100% ekologiskt, vegansk och innehåller inga extra tillsatser. Passar perfekt att intas regelbundet eller i perioder när du tränar och vill ge kroppen en extra boost energi.

5. Vila & Återhämtning

Att vila kroppen när man tränar och lika viktigt som kosten man får i sig. Vila göra att träningen blir bättre och minskar även risken för skador och överbelastning. Många glömmer bort att återhämta sig men med rätt dos av återhämtning och träning så kommer kroppen och sinnet att stärkas. Du får mer kraft både fysiskt och mentalt som ger en positiv utveckling.

Glöm inte att den bästa träningen är faktiskt den som blir av. Var inte för hård mot dig själv i början. Vissa dagar kan tiden kännas knapp eller motivationen då kan ett tips vara att träna ett kortare pass. En promenad på 20-30 minuter är bättre än att inte träna alls. 

 

Lycka till! 

 

Källor:  

https://wellr.se/artiklar/5-tips-for-att-komma-igang-med-traningen/

https://nordicwellness.se/nyheter/pt-bloggen/2017/aug/tips-for-dig-som-ska-komma-igang-med-traningen-efter-ett-langre-semesteruppehall/

https://iform.se/traning/motivation-till-traning/sa-kommer-du-igang

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Superfood products