5-dagars må-bra-kur

Känner du dig trött och energilös emellanåt? Då kan det vara ett tecken på att kroppen behöver mer näring och återhämtning. 

Vad sägs om att kicka igång sundare matvanor med vår enkla 5-dagars må-bra-kur? Det är ett utmärkt sätt att komma i form och samtidigt boosta hälsan med superfood. Den fullkomligt exploderar av nyttigheter från naturen som stärker din kropp inifrån samtidigt som den gör dina smaklökar alldeles lyckliga. Och inte nog med att kuren är hälsosam för dig, den är även hälsosam för vår planet. Den här kuren är framtagen i samarbete med leg dietist. 

Kuren kan du med fördel genomföra flertalet gånger per år. Det går även bra att förlänga den till 1 vecka eller 10 dagar.

Varför kan det finnas behov av en hälsokur?

För att din kropp ska fungera optimalt behöver den tillräckligt med näring och energi. I dagens samhälle, som i många fall innefattar både stress och tidsbrist, kan det vara lätt att prioritera bort sin egen hälsa. Då är det lätt att välja lättillgänglig och processad mat som ofta är energität men näringsfattig, dvs. innehåller mycket kalorier men lite vitaminer, mineraler, antioxidanter med mera.

Att prioritera bort hälsan under långa perioder kan resultera i både mental och fysisk trötthet. Kroppen kan då behöva en liten skjuts i rätt riktning för att återfå energi och vitalitet. Då kan vår 5-dagars må-bra-kur komma väl till pass – en bra lösning för att hjälpa till att bryta osunda vanor, komma i bättre form eller bara återfå kroppens inre styrka.

5-dagars-kuren är maximerad med nyttigheter från växtriket:

  • Proteiner från både superfood, baljväxter, nötter och frön som stärker kroppens alla celler och hjälper musklerna att fungera optimalt.
  • Hälsosamma fetter såsom omega 3 från bland annat nötter, fröer och oljor som har antiinflammatorisk effekt samtidigt som de kan skydda mot hjärt-/kärlsjukdomar.
  • Vitaminer, mineraler och antioxidanter från superfood, frukt, bär och grönsaker som hjälper till att stärka kroppens immunförsvar, ämnesomsättning och energitillförsel.
  • Fiber från superfood och även prebiotiska fiber från exempelvis banan, som hjälper till att skapa en bra miljö i din magtarmkanal, vilket stimulerar din övergripande hälsa, då 70% av kroppens immunförsvar finns just här.
  • Vatten för att optimera din prestation och återfukta din hud (kroppen består av ca 60% vatten.

Denna kur kan även leda till viktförlust, om den är en drastisk förändring gentemot hur din kosthållning vanligtvis ser ut.

Program

Vårt må-bra-program är enkelt och recepten går att byta ut och variera så länge du håller dig till den kost som ingår i planen. Du kan t.ex. välja att ta en smoothie till lunch och salladen till middag istället. Blir du hungrig mellan måltiderna ingår olika härliga förslag på fika/mellanmål.

I stort ser kuren ut så här:

När du vaknar: En grön superfooddrink
Frukost: Frukost-smoothie
Lunch: Matig sallad + citronvatten/ ingefäravatten
Fika: (valfritt) Frukt/ grönt
Middag: Superfoods-smoothie/soppa

Se till att ladda upp med detta hemma, i frysen, kylen och skafferiet:
  • Färska och frysta frukter och bär
  • Färska och frysta grönsaker
  • Färska och frysta örter och kryddor
  • Färska och frysta bönor, ärtor, linser
  • Nötter och frön
  • Växtbaserad mjölk (gärna berikad och med hög andel protein)
  • Superfood & berries mixer: Berry Beautiful, Detox Deluxe och Protein Power

Klicka på länken nedan för recept och program.

Ladda ned 5-dagars Må-bra-kur

Tips
  • Allergier och smaker: Är det något du inte tål eller inte tycker om? Försök hitta någon likvärdig råvara istället och byt ut. Gillar du inte banan kan det t.ex. bytas ut mot mango. Dadlar kan bytas ut mot russin osv. Det går också bra att byta ett recept mot något annat från kuren eller skifta lunch mot middag. Du kan även ändra om i dagarna som du önskar.
  • Bondbönor: Dessa finner du ofta brukar finnas i frysdisken, eller bland torrvaror (då behöver de blötläggas). Just bondbönor är bra för de har hög proteinkvalitet och alla aminosyror vi behöver. Finner du inte dessa går det bra att byta ut mot andra bönor.
  • Växtbaserad mjölk: välj gärna med så hög andel proteiner som möjligt.
  • Tänk på att dricka mycket under kuren. Ha gärna citronvatten och ingefäravatten färdigt i kylen och drick mellan måltiderna. Hur du förbereder ingefäravatten: Skala och riv en stor bit ingefära i 2 liter kallt vatten. Låt stå i en kastrull över natten. Sila och häll upp i en bringare. Förvara kallt och drick under kuren.
Lycka till!